Boottochten Bilit jungle resort - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Iris en Debbie x - WaarBenJij.nu Boottochten Bilit jungle resort - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Iris en Debbie x - WaarBenJij.nu

Boottochten Bilit jungle resort

Blijf op de hoogte en volg Iris en Debbie

16 Januari 2020 | Maleisië, Sepilok

Vannacht een raar geluid gehoord, het lijkt een soort zwak geblaf incombinatie met kwakend geluid. Onduidelijk wat dit precies is. Omdat het zo sterk hoorbaar was ging Debbie even op onderzoek uit (wel vanuit het raam overigens) want naar buiten gaan in het pikdonker met dat rare geluid zag ze niet zo zitten. Buiten was er niks te zien, vandaag maar even navragen want wij zijn toch wel nieuwsgierig geworden. Er schijnen ook wilde varkens rond te lopen, maar goed.. die zullen vast en zeker knorren!

Na een goede nachtrust om 05:30 opgestaan voor een vroeg klein ontbijtje voor de boottocht. Omdat wij al wat eerder klaar waren met ontbijten dan de gids en familie waar onze boottochten mee zijn nog even wat beesten proberen te spotten. Met succes, Iris zag 2 hornbills het resort op vliegen, het bleek om een koppeltje te gaan. Gauw weer wat fotos genomen en uiiteindelijk om 06:40 gaan varen, wat wij wel jammer vonden. Het was al best wel ligt. Wij waren liever rond 05:300/06:00 uur vertrokken. Veel boten waren dan ook al op pad toen wij nog zaten te ontbijten. In het begin heel erg weinig gezien, de apen waren de jungle al ingetrokken en helaas verschuilen de krokodillen zich. Wel een zeearend gezien, meerdere zelfs. Ons geluk ligt waarschijnlijk bij de hornbills want opnieuw meerdere hornbills gezien, helaas vandaag geen rode (die willen we nog graag scherp vastleggen).

Vanuit de rivier het Oxbow lake opgevaren, een klein stukje door de dichtere begroeiing. Graag hadden wij meer van dit soort stukken gehad maar helaas is dat hier niet echt mogelijk. Het meer viel eigenlijk een beetje tegen. Een breed stuk meer wat zich qua weg afsluit door meerdere beplanting. Wel weer een koppeltje hornbills gezien! Op de terugweg nog een zeearend gezien, verder bleef het rustig in en om het water.

Na onze boottocht een uitgebreid ontbijt kunnen nemen. Genoeg keuze en we konden ook een ei of omelet laten bakken, dit dan ook lekker gedaan! Gelijk even aan onze gids gevraagd wat dat gekke blaffend/kwakend geluid kon zijn. Het blijkt om de reuze gekko te gaan, wij hebben het echter nog niet kunnen vinden. Terwijl wij even aan het uitbuiken waren kwam onze gids ons roepen en riep: ‘bring your camera'. Wij gauw achter de gids aan, er bleek een lemur in de boom te zitten (een beestje uit de Madagaskar film die van boom naar boom zweeft). Bijzonder om deze nu te zien want deze zijn eigenlijk nooit zichtbaar overdag. Geluk voor ons dus! Wij begrepen alleen nog steeds niet wat hij bedoelde met een lemur dus dat wilde we googelen, helaas werkt het internet hier niet echt fantastisch. Mocht je willen weten waar we het over hebben kunnen jullie het beste dus even zelf googelen en vergelijken met onze foto van het beest.

Na uitgebreid te hebben ontbeten even gaan relaxen in de hangmat met ons puzzelboek. Helaas kwam een inflatie aan muggen voorbij dus zijn wij naar binnen gegaan. Toch wel een beetje moe van afgelopen dagen besloten wij even te genieten van een powernap, die heeft ons goed gedaan.

Rond 13:00 uur gaan lunchen, lekker op ons gemak gezeten. Daarna even in het lounge gedeelte gekeken. Deze is ingericht met een tv, boeken, relax stoelen (zijn wel gemaakt van bamboe dus of het echt lekker zit is de vraag). Maar er staat ook een pingpong tafel, daar hebben we best wel even een tijdje gebruik van gemaakt. Toch nog een beetje sportief bezig op vakantie. Daarna weer lekker uitgerust bij de lodge. Even wezen puzzelen en daar is Iris keen serie gaan kijken en Debbie maakt het verslag voor de blog. Om 15:30 uur hebben we weer een afternoon tea. Wij zijn benieuwd.. weer een cake of echt meerdere hapjes. Wij hopen stiekem op het laatste want waar wij gister maar met z'n 6e op dit resort aanwezig waren zijn er vanmiddag wat nieuwe bijgekomen.

Helemaal het besef van tijd kwijt geraakt, totaal niet meer naar gekeken. Maar omdat we best een tijd hebben staan pingpongen en Iris nog een serie ging kijken terwijl Debbie ging puzzelen bleek het toen Iris naar de tijd keek al 15:45 uur te zijn! Oeps.. de afternoon tea begon om 15:30 uur en om 16:00 uur zou de boot weer vertrekken. Gauw nog even een thee met wat lekkers genomen (dit keer waren er twee hapjes). Daarna met de boot vertrokken.

Met deze boottocht waren wij wel blij! Al snel zagen we wat nieuwe vogels die we nog niet gezien hadden o.a. spechten, de stork-billed kingfisher (waar we zo op hoopte) en (weer!!) verschillende hornbills gezien, zowel de volledige zwarten als die met zwart/wit. Er vlogen zelfs 4 boven ons hoofd. De rode hebben we helaas niet gezien :( Weer verschillende apen gezien en tot slot nog een krokodil. Die lag op een mooie plek te wachten in de hoop een aap te kunnen pakken. Waarop Iris zegt: of op een kind (doelend op de kinderen van het gezin waarmee wij de boottochten maken). Gelukkig spreken zij Engels en konden wij er smakelijk om lachen!

Na de avondmaaltijd onze backpack weer ingepakt. Morgen vertrekken we weer naar het Sepilok jungle resort. Eerst bezoeken we nog naar een grot waar we waarschijnlijk vleermuizen, kakkerlakken (hier zitten wij niet zo op de wachten) en eetbare zwaluwnesten gaan zien. Daarna hopen we de honingbeer te zien in het Borneo sun bear conservation center. Wij gaan zo weer lekker slapen, jullie zien ons verslag van morgen gauw :)

• 17 Januari 2020 - 12:25

Arie:

Leuke verslagen hoor.
    Lemur is een soort stokstaartje wit/grijs van kleur
    Nog veel plezier bij de volgende bezoeken

• 18 Januari 2020 - 13:57

Michelle:

Wauw wat een prachtige foto's!!
    Jullie zijn echt lekker aan het genieten en een mooi avontuur aan het beleven!

Verslag uit: Maleisië, Sepilok

Rondreis Borneo

Nadat wij als oud collega's/vriendinnen hadden besloten samen op vakantie te gaan, hebben wij een dag ingepland om te bespreken waar de reis naar toe zou gaan. Al snel werd duidelijk dat dit een reis zou worden met een mooie natuur en veel dieren. Wij kwamen uit op het mooie Borneo! Alle plekken die indruk op ons maakte ''de plaatjes van internet'' (die er natuurlijk altijd goed uitzien) bekeken en vanuit daar onze rondreis samen gesteld.

Hieronder vinden jullie een overzicht van onze (binnenlandse) vluchten.
De rest van de reis zullen wij via onze verslagen (als er wifi aanwezig is) bijhouden :) Ook zullen wij proberen om via de camera wat foto's te uploaden. Waarschijnlijk voor de lezers wel handig om te weten; het is in Borneo 7 uur later dan in Nederland.

Vanavond:
Wij vertrekken van Amsterdam naar Kuala Lumpur, waar wij vervolgens via een overstap morgenavond (lokale tijd) in Kuching zullen aankomen.

12 januari:
Vanaf Kuching vertrekken wij naar Kota-Kinabalu.

14 januari:
De reis gaat verder van Kota-Kinabalu naar Sandakan.

18 januari:
Vanuit Sandakan keren wij terug naar Kota-Kinabalu, dit is onze relax periode waar wij drie volle dagen verblijven op een luxe villa resort om bij te komen van onze avonturen.

21 januari:
Het einde van onze reis. Vanuit Kota-Kinabalu keren wij terug naar Kuala Lumpur, via een overstap zullen wij terug vliegen naar Amsterdam