Bilit jungle resort - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Iris en Debbie x - WaarBenJij.nu Bilit jungle resort - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Iris en Debbie x - WaarBenJij.nu

Bilit jungle resort

Blijf op de hoogte en volg Iris en Debbie

15 Januari 2020 | Maleisië, Sepilok

Na een wat karig ontbijtje vergeleken de andere die we gehad hebben zijn we met de bus vertrokken naar het oerang oetang rehabilitatie centrum van Sepilok. In een zaaltje (waar onze schoenen uitmoesten) kregen wij informatie over aboptie mogelijkheden en waarom dat noodzakelijk is. Daarna zouden wij een filmpje te zien krijgen maar de elektriciteit weigerde dienst. We mochten daarom alvast naar de voedplaats lopen. Een mooie looproute over bruggen midden door de jungle. Als tussenstop kwamen we bij een uitkijk achter glas uit. Meerdere oerang oetangs waren druk aan het spelen en klauteren maar verstopte zich onder bladeren als er macaquen aankwamen. Soms was het een hilarisch gezicht, ze voelen dat je kijkt en dat maakt het voor ons weer leuk om naar te kijken.

Nadat we ze achter het glas hebben kunnen bewonderen gingen we door naar hopelijk het echte werk, ze zien in de vrije natuur.. de jungle! Aangekomen bij de voedplaats een mooie plek voor het platform ingenomen. Het enige wat we konden doen was hopen! Er begon een touw te bewegen, dat zou toch moeten betekenen dat er wat aan zat te komen. Maar wat? Dat was afwachten. En ja hoor daar kwamen ze, eerst de macaquen en daarna de oerang oetangs. Sommige van de apen droegen een baby! De masale groep die net als ons een plek hadden gezocht schoof af en toe even naar rechts en dan weer naar links, dan was daar weer wat gespot! Ze zijn niet bang en komen best dichtbij, dan werden we verzocht om afstand te nemen. En dat is maar goed ook, volledige takken vallen uit de bomen alsof het niets is en een stuk fruit op je hoofd zal dan ook zeker geen uitzondering zijn. Leuke foto’s kunnen schieten ondanks dat Debbie het idee heeft dat de camera soms slecht scherp lijkt te stellen, maar misschien is ze wat te kieskeurig! Met blije gezichten konden we weer terug naar de bus :)

Vanaf daar zijn we ongeveer 2 uur wezen rijden naar de bootplaats. Na maar liefst 5 minuten hadden we onze lodge al bereikt, midden in de jungle en aan een rivier.

Na een lekkere lunch hebben we het resort even verkent. Helaas is de jungle trail door de hevige regenval afgelopen nacht onbegaanbaar. Maar alsnog verschillende apen kunnen spotten en een mooie (nieuwe) vlinder. Omdat we de jungle trail niet konden lopen besloten we een drankje te gaan doen in het “restaurant”. Lekker even bijgekomen en daarna aangeschoven voor een afternoon tea met lokale hapjes.. Het woord hapjes kan beter achterwegen gelaten worden want er lag naar liefst één cake. Maar ach hij smaakte!

Na de afternoon tea met de boot een tocht van 2 uur gemaakt. Verschillende apen gezien waaronder de macaque en de neusaap. We hadden gehoopt op meer maar dat viel wat tegen. Wel leuk om te zien in de natuur hoe de apen met elkaar spelen en hoe zij hun plekje voor de nacht opzoeken. Voor wat leuke weetjes blijf lezen, die volgen onderaan.

Gelukkig spotte Debbie op de terugweg nog 2 hornbills hoog in de boom. Na flink geschreeuw: There, there en naar de boom wijzend ging de boot in z’n achteruit. Mooie foto’s kunnen maken, persoonlijk vinden wij deze nog mooier dan die van gister! We konden er nog voor kiezen om een night cruise te maken maar aangezien we voornamelijk apen gezien hadden besloten dit niet te doen. Morgen gaan we namelijk voor het ontbijt weer op pad met de boot om de jungle te zien ontwaken. We wachten rustig af wat we dan zullen gaan zien.

We eten laat vandaag, pas om 19:30 uur. Na het avondeten een rondje over het resort gelopen. Deet mag dan een soort van helpen tegen muggen, maar de vleermuizen hier vliegen gewoon om je oren. Bizar hoe laag ze over je hoofd scheren! Ook zouden er wilde biggen lopen, maar wij hebben ze niet gezien. Wel nog even op zoek gegaan naar kikkers, een mooie klus in het donker. Uiteindelijk vond Debbie er een, wij denken een ander soort dan de voorgaande kikkers maar alles lijkt op elkaar. De camera hadden we helaas niet bij ons dus gauw gehaald in de hoop dat hij er nog zat. En gelukkig, hij zat er nog. Savonds fotograferen blijft lastig maar we mogen denken wij tevreden zijn met het resultaat. Omdat we verderop nog kikkers hoorde is Debbie met der slippers van het pad af gegaan om de kikker te vinden in het regenwater, dit is helaas niet gelukt.

Wij gaan straks lekker slapen, morgen om 06:30 uur starten met de vroege boottocht.

Zoals beloofd nog wel even wat ‘wist je dat je(s)’

1. De neusaap 12-15 jaar oud worden en zij voor de nacht een plekje opzoeken hoog in de boom aan de waterkant. Het gezicht naar de jungle gericht zodat zij vijanden horen en kunnen zien aankomen.

2. De neusaap een erectie kan hebben die 24 uur duurt :O

3. De bijnaam voor de neusaap is dutch monkey, dit komt omdat de Nederlanders vroeger als eerste toeristen Borneo kwamen verkennen. En omdat wij Nederlanders voor “oranje" staan en deze apen oranje van kleur zijn.

4. De macaque kan goed zwemmen, maar oerang oetangs zwemmen niet

5. De hornbilll in de rode kleur erg zeldzaam is (helaas deze niet goed scherp op de foto gekregen vanwege de verre afstand). Voor de “gewone" moet je ook geluk hebben maar deze kans is wel groter dan de rode.

Verslag uit: Maleisië, Sepilok

Rondreis Borneo

Nadat wij als oud collega's/vriendinnen hadden besloten samen op vakantie te gaan, hebben wij een dag ingepland om te bespreken waar de reis naar toe zou gaan. Al snel werd duidelijk dat dit een reis zou worden met een mooie natuur en veel dieren. Wij kwamen uit op het mooie Borneo! Alle plekken die indruk op ons maakte ''de plaatjes van internet'' (die er natuurlijk altijd goed uitzien) bekeken en vanuit daar onze rondreis samen gesteld.

Hieronder vinden jullie een overzicht van onze (binnenlandse) vluchten.
De rest van de reis zullen wij via onze verslagen (als er wifi aanwezig is) bijhouden :) Ook zullen wij proberen om via de camera wat foto's te uploaden. Waarschijnlijk voor de lezers wel handig om te weten; het is in Borneo 7 uur later dan in Nederland.

Vanavond:
Wij vertrekken van Amsterdam naar Kuala Lumpur, waar wij vervolgens via een overstap morgenavond (lokale tijd) in Kuching zullen aankomen.

12 januari:
Vanaf Kuching vertrekken wij naar Kota-Kinabalu.

14 januari:
De reis gaat verder van Kota-Kinabalu naar Sandakan.

18 januari:
Vanuit Sandakan keren wij terug naar Kota-Kinabalu, dit is onze relax periode waar wij drie volle dagen verblijven op een luxe villa resort om bij te komen van onze avonturen.

21 januari:
Het einde van onze reis. Vanuit Kota-Kinabalu keren wij terug naar Kuala Lumpur, via een overstap zullen wij terug vliegen naar Amsterdam