Kota Kinabalu national park en mountain Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Iris en Debbie x - WaarBenJij.nu Kota Kinabalu national park en mountain Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Iris en Debbie x - WaarBenJij.nu

Kota Kinabalu national park en mountain Kinabalu

Blijf op de hoogte en volg Iris en Debbie

13 Januari 2020 | Maleisië, Kota Kinabalu

Na lang wachten op ons ontbijt (zeker voor dit land) gelukkig op tijd klaar voor onze trip naar Kota Kinabalu national park. We konden al snel de mount Kinabalu zien, wel wat in de bewolking. Foto’s proberen te maken vanuit de auto, dit was alleen geen succes. Wel weer hilariteit alom! Zo begonnen wij enorm te lachen wat de aandacht van de gids trok. Omdat de mountain aan de kant van Iris zat probeerde zij even een goede foto te maken. Perfect timing hoor, i.p.v. een berg hadden we een boom vol in beeld. We legde de gids uit wat er gebeurde, hij lachte mee. Een vriendelijke jonge man onze gids, en een veel betere chauffeur dan onze vorige ;) Op de eerst volgende plek maakte hij een stop zodat wij foto’s konden maken, dit bleek achteraf een geluk (komen we zo op terug). Na ongeveer een uur rijden kwamen wij aan bij een plaatselijke markt in Nubalu. Even wat kraampjes bekeken en ook daar zou je de mountain moeten zien, een dichte mist trok echter over dus blij met de foto’s die we al hadden!

Eenmaal aangekomen op de berg (nog steeds bewolkt) begonnen wij met een wandeling door een botanische tuin, enorm veel verschillende bloemen/planten gezien. Vogels zijn echter moeilijk te spotten. Vanuit daar begonnen aan de Silau Silau trail een mooie wandeling door de jungle. Een paar beestjes gezien (o.a. de katoen insect en de trilobite beetle) maar niet zoveel als we gehoopt hadden. Na de wandeling een stevige lunch gekregen, we hebben gevraagd of de gids bij ons wilde zitten. Hij wilde ons privacy geven maar toen wij aangaven dat dit niet nodig was en het leuk zouden vinden als hij aanschuift leek hij dat toch wel heel gezellig te vinden. Hij maakte een selfie van ons om naar onze 1e chauffeur door te sturen en we kletsten over de beesten die we gezien hadden. Na de lunch een 2 uur durende autorit voortgezet richting de hotsprings.

Bij de hotsprings aangekomen hebben wij eerst een canopy walk gedaan. Op hoge hoogte over smalle netbruggen gelopen, wel lekker wiebelig af en toe. En nog een stuk over betere paden terug richting ingang. Daarna even wezen pootje baden in een hotspring vanuit de bergen (koud water). Voor een cache moest Iris vragen beantwoorden o.a. hoeveel water in de watertank zat. We konden deze alleen niet vinden, zonder opgeloste cache dus terug naar het hotel.

Op de weg terug kwamen wij langs een privé terrein waar de Rafflesia bloom groeit, wij wilde deze heel graag zien omdat dit niet gelukt was tijdens onze walk. Verderop in onze blog zullen jullie begrijpen waarom wij hem voor ons gevoel MOESTEN zien. We hebben wat moeten betalen, maar dat vonden wij geen probleem. Zo kan de eigenaar van de privé grond zijn onderhoud etc. weer betalen :) Blij als een kind waren we toen we deze bijzondere bloem(en) gezien hadden! Uiteraard plaatsen we een foto ;)

We zetten hierna onze autorit weer voort, door enorm slecht weer. Veel mist en een enorme regenbui, maar dankzij onze top gids weer veilig aangekomen bij ons hotel.

Savonds heerlijk gegeten bij een restaurant om de hoek. Een tenderloin steak voor 58RM dit wil zeggen €13 echt geen geld dus! In totaal hebben wij met z’n tweeën incl. een drankje voor €30 gegeten! Bijtijds proberen te gaan slapen, niet helemaal gelukt maar ach het is vakantie. Morgen om 05:00 uur worden wij opgehaald voor onze tweede tussenvlucht naar Sandakan.

Natuurlijk ook weer even wat wist je dat je(s)..

1. Benzine hier maar 50 cent per liter kost en diesel hier duurder is ongeveer 55 cent per liter

2. Sabah ruim 400.000 inwoners heeft

3. De Rajang river de grootste rivier is in Maleisië van maar liefst 566 km

4. De botanische tuin in 1981 is opgericht en 1.4 hectare groot is

5. De botanische tuin uit meer dan 1200 orchidee soorten en 200 vogels bestaat

6. De gouvernement building 332 meter hoog is

7. De mount Kinabalu iets meer dan 4000 meter hoog is en nog steeds groeit, dit heeft te maken met de grond waarop die staat (staat op een bepaald soort platen)

8. De Rafflesia bloom een doorsnee kan hebben van één meter, en maar maximaal 6 dagen groeit. Daarna gaat hij dood. Deze bloem komt alleen voor in Zuidoost-Azië.

9. De vleesetende plant met brede kelk kan 3.5 liter water opslaan

10. De trilobite beetle de ijstijd overleefd heeft

11. De kinderen hier 1x per dag naar school gaan. In de leeftijd van 10-12 jaar van 06:45 – 12:30 uur en in de leeftijd van 7-9 jaar van 12:45 – 17:45 uur. Ze delen de klassen.

Verslag uit: Maleisië, Kota Kinabalu

Rondreis Borneo

Nadat wij als oud collega's/vriendinnen hadden besloten samen op vakantie te gaan, hebben wij een dag ingepland om te bespreken waar de reis naar toe zou gaan. Al snel werd duidelijk dat dit een reis zou worden met een mooie natuur en veel dieren. Wij kwamen uit op het mooie Borneo! Alle plekken die indruk op ons maakte ''de plaatjes van internet'' (die er natuurlijk altijd goed uitzien) bekeken en vanuit daar onze rondreis samen gesteld.

Hieronder vinden jullie een overzicht van onze (binnenlandse) vluchten.
De rest van de reis zullen wij via onze verslagen (als er wifi aanwezig is) bijhouden :) Ook zullen wij proberen om via de camera wat foto's te uploaden. Waarschijnlijk voor de lezers wel handig om te weten; het is in Borneo 7 uur later dan in Nederland.

Vanavond:
Wij vertrekken van Amsterdam naar Kuala Lumpur, waar wij vervolgens via een overstap morgenavond (lokale tijd) in Kuching zullen aankomen.

12 januari:
Vanaf Kuching vertrekken wij naar Kota-Kinabalu.

14 januari:
De reis gaat verder van Kota-Kinabalu naar Sandakan.

18 januari:
Vanuit Sandakan keren wij terug naar Kota-Kinabalu, dit is onze relax periode waar wij drie volle dagen verblijven op een luxe villa resort om bij te komen van onze avonturen.

21 januari:
Het einde van onze reis. Vanuit Kota-Kinabalu keren wij terug naar Kuala Lumpur, via een overstap zullen wij terug vliegen naar Amsterdam